Biznes w japońskim stylu

Japonia to jeden z największych potentatów wśród światowych przedsiębiorstw. W Kraju Kwitnącej Wiśni narodziły się takie firmy, jak między innymi: Sony, Panasonic, Sharp, Toyota, Honda, Suzuki, Mazda, Nissan, Mitsubishi czy Fujitsu. Jak odniosły sukces? Jak udało im się podbić nie tylko lokalne rynki, ale też odnieść międzynarodowy sukces?
Produkty japońskiego przemysłu podbiły świat. Czynników warunkujących osiągnięcie wielkich dokonań w biznesie jest wiele. To między innymi: dążenie do doskonałości, umiejętność pracy zespołowej oraz pracowitość. Na czym polega zagadka wysokiej jakości produktów japońskich oraz wysokiej wydajności?

Metoda Kaizen

To dzięki metodzie Kaizen (znanej doskonale wszystkim firmom produkcyjnym), przedsiębiorstwa z Kraju Kwitnącej Wiśni osiągnęły spektakularne sukcesy. Kaizen dąży do usprawnienia życia we wszystkich aspektach, to nieustanna poprawa wydajności, skuteczne rozwiązywanie problemów, a także eliminacja marnotrawstwa. Stawia się duży nacisk na komunikację pomiędzy uczestnikami procesu produkcji. Każdy pracownik musi działać wydajnie, z dużą dokładnością i czuć się silnie związany z firmą. Sukcesy przedsiębiorstwa są postrzegane jako sukcesy własne, koncern ma stanowić jeden silny organizm. Od środka świetnie opisał firmę japońską Piotr Milewski w najnowszej książce opisującej pracę w Japońskiej korporacji od środka-  “Planeta K. Pięć lat w japońskiej korporacji”. Przedsiębiorstwo “K.” zatrudniające około sześciuset pracowników kieruje się stalowymi zasadami, gdzie każdy pracownik jest ważną częścią firmy. W “K.” wydawana jest gazeta, w której można przeczytać między innymi o nowych pracownikach czy o tym, komu z zatrudnionych urodziło się dziecko. Codzienne apele to ocena pracy konkretnych zatrudnionych, będących przecież częścią firmowego organizmu. Dużą wagę przykłada się też do spotkań z klientami. To nie tylko mail czy rozmowa telefoniczna, ale przede wszystkich spotkania bezpośrednie.
W 2003 roku niemal połowę z 30 największych międzynarodowych korporacji przemysłowych i usługowych stanowiły firmy japońskie. Na liście znalazło się ich aż 14. Były to: Toyota Motor Corporation, Mitsubishi Corporation, Mitsui & Co., Ltd, Nippon Telegraph & Telephone Corporation, Itochu Corporation, Sumimoto Corporation, Marubeni Corporation; Hitachi Ltd, Honda Motor Co. Ltd, Sony Corporation, Matsushita Electric Industrial, Nissan Motor Co. Ltd, Nisho Iwai-Nichimen oraz Toshiba. Mimo upływu lat wiele z nich wciąż należy do najbardziej topowych przedsiębiorstw na świecie. Dzięki metodzie Kaizen sukces odniósł między innymi obecny gigant wśród koncernów motoryzacyjnych – Toyota Motor Corporation. Firma stworzyła najbardziej niezawodne samochody, w tym najtrwalsze auto kompaktowe w historii Toyotę Corollę E11. Po drogach krajów afrykańskich jeżdżą nawet 20-letnie pojazdy tej marki. Funkcjonowanie japońskiego przedsiębiorstwa opiera się na Toyota Production System, który bazuje na założeniach Kaizen. Dalekosiężne koncepcje, szacunek do pracowników, ciągłe usprawnienia czy eliminacja marnotrawstwa – to tylko niektóre zasady realizowane w ramach TPS.

Wielkie japońskie firmy produkcyjne

Walkman, płyta CD, PlayStation – to przełomowe produkty firmy Sony. Co prawda pierwszy z nich swoją złotą erę ma już dawno za sobą, ale trzeba pamiętać, że właśnie ten gadżet zapoczątkował rozwój mobilnych odtwarzaczy muzycznych. Płyta CD umożliwiająca cyfrowy zapis dźwięku sprawdziła się jako sposób na przechowywanie danych. Kolejne edycje PlayStation zaś podbijają branżę elektronicznej rozrywki. Sony to bardzo wszechstronna firma, ponieważ zajmuje się produkcją również między innymi telefonów komórkowych czy telewizorów.
Najlepiej sprzedającym się motorem w historii jest – oczywiście japoński – Honda Super Cub. Jednoślad o prostej konstrukcji został wyprodukowany w 1958 roku, a do 2005 roku wyprodukowano 50 milionów sztuk. W kolejne 12 lat podwojono tę liczbę. Honda Super Cub nigdy nie podbił Europy, ale w Azji cieszy się ogromną popularnością, stanowiąc podstawowy środek transportu dla wielu osób. Honda to także producent samochodów, silników, skuterów, samolotów czy robotów. Nazwa przedsiębiorstwa pochodzi od nazwiska japońskiego inżyniera i przemysłowca Soichiro Hondy, który w dzieciństwie oraz jako nastolatek pomagał przy naprawie rowerów, odbywał praktyki w zakładzie naprawczym, a także pracował w salonie samochodowym. W swojej pracy postawił na wydajność oraz solidność wykonania i dzięki odpowiedniej postawie życiowej, stworzył jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Source:

https://brief.pl/japonski_system_zarzadzania_czyli_zagadka_maksymalnej_wydajnosci/
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Najwieksze-miedzynarodowe-korporacje-przemyslowe-i-uslugowe-2003-wg-wielkosci-dochodow;1899579.html
https://www.scigacz.pl/Sto,milionow,sztuk,historyczny,sukces,Hondy,Super,Cub,31566.html
https://pieknoumyslu.com/soichiro-honda-niezwykla-historia/
http://www.zlotefirmy.pl/sony/
P. Milewski, Pięć lat w japońskiej korporacji. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki, 2020