Wizerunek firm w dobie wirusa

W grudniu 2019 roku w mediach pojawiły się pierwsze informacje o nowej chorobie zakaźnej z chińskiego Wuhan. Kilka miesięcy później koronawirus (SARS-CoV-2) dotarł do większości krajów na świecie. Media każdego dnia informowały o nowych zakażeniach i zgonach oraz różnych próbach zatrzymania wirusa przez rządy państw. Koronawirus uderzył także w świat biznesu, paraliżując działalność gospodarczą wielu przedsiębiorstw. 
Zamknięte galerie handlowe, przerwane rozgrywki i przeniesione zawody sportowe, odwołane koncerty, puste ulice, masowe zawieszanie i zamykanie działalności gospodarczych – to obraz nie tylko Polski, ale też całego świata. Na Cyprze wprowadzono godzinę policyjną. Za złamanie jej zasad grożą kary finansowe. Według informacji “Reporterów bez Granic”, rząd Turkmenistanu zabronił używać słowa „koronawirus”, ludzie rozmawiający o nim lub noszący maseczki mogą zostać aresztowani. Prezydent Ugandy Yoweri Museveni wprowadził pełną izolację, zakazano poruszać się prywatnym samochodem oraz zawieszono transport publiczny. 

“Zaraźliwe” piwo i afera maseczkowa

Wraz z rozprzestrzenianiem się wirusa, w mediach zaczęły pojawiać się informacje wiążące piwo Corona z koronawirusem. Informowano, że producenci meksykańskiego trunku ogłosili stratę ponad 169 milionów dolarów wynikających ze spadku sprzedaży produktu. Frazy “corona beer virus” i ‘beer coronavirus” zaczęły szybować w górę. Wiele osób uwierzyło w absurdalne pogłoski, że piwo Corona jest powiązane z wirusem. Te informacje oczywiście okazały się fake newsem. 
Tygodnik społeczno-polityczny “Newsweek” zarzucił firmie odzieżowej LPP wykupienie z polskiego rynku blisko miliona maseczek chroniących przed wirusem i przekazanie ich do swoich fabryk w Chinach, aby utrzymać ciągłość produkcji. Dziennikarz Wojciech Cieśla postawił tezę, że producent pozbawił polski rynek maseczek, które chroniłyby przed rozprzestrzenianiem się wirusa. W odpowiedzi LPP zarzuciło autorowi artykułu wprowadzanie opinii publicznej w błąd. Zapowiedziała także pozew przeciwko wydawcy “Newsweeka” – Ringier Axel Springer Polska. Firma odzieżowa podkreśliła, że opisane zdarzenie miało miejsce w styczniu, gdy koronawirus rozprzestrzeniał się wyłącznie po Azji, a maseczki trafiły do pracowników LPP i ich rodzin w Szanghaju, którzy z racji lokalizacji byli narażeni na zachorowanie. W kontekście giganta odzieżowego i kryzysu związanego z koronawirusem pojawiła się także informacja, że zarząd firmy ogłosił, iż do odwołania obniży swoje wynagrodzenie do symbolicznej złotówki.
Coca-Cola postanowiła inaczej ciąć koszty. Koncern wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował o zawieszeniu wszelkich działań reklamowych do odwołania w związku z pandemią koronawirusa. Ponadto firma postanowiła przekazać 120 milionów dolarów na pomoc w walce z SARS-CoV-2.

Czas hejtu

Firmy radzą sobie jak mogą z kryzysem, a na walkę z koronawirusem zdecydowali się między innymi Robert i Anna Lewandowscy, którzy zadeklarowali przekazanie miliona euro na ten cel. Wśród wielu opinii chwalących parę za ten gest, pojawiło się także sporo negatywnych czy wręcz hejterskich komentarzy. Podkreślano, że dla sportowca zarabiającego grube miliony, wydanie jednego miliona euro na dany cel to żaden wydatek. W obronie napastnika reprezentacji Polski stanął między innymi dziennikarz Andrzej Twarowski, który odniósł się do krytyki piłkarza: “Najlepiej by było gdyby Robert Lewandowski przekazał wszystko co ma, a jeszcze lepiej, żeby dał więcej niż ma i zaciągnął kredyt” – mówił ironicznie Twarowski na antenie Canal+. 
Hejt to jedna z najciemniejszych stron internetu. W marcu w mediach pojawiła się informacja o śmierci znanego lekarza, profesora Wojciecha Rokity, który był chory na koronawirusa, jednak nie sama choroba COVID-19 doprowadziła do jego zgonu. Rokita popełnił samobójstwo, a  według przyjaciela lekarza, Maksymiliana Materny, przyczyną była fala hejtu, która wylała się na lekarza, któremu zarzucono, że mimo iż wiedział o zakażeniu koronawirusem to nie przestrzegał kwarantanny. Materna w rozmowach z mediami mówił: “Widziałem nienawistne komentarze pod tekstami o zakażonym lekarzu. Wiem od pracownika salonu, że starał się nawet do niego nie podchodzić. Znałem doktora Rokitę, to był bardzo ciepły człowiek. Dlatego postanowiłem zareagować i bronić go”, a także: “Bardzo się przejmował tym, co czytał i słyszał na swój temat. Mówił, że go zniszczą. Prosił mnie o pomoc, bo dowiedział się, że planuje publikację relacji na Facebooku w jego obronie”.

Niszczenie marek

Teraz, jak chyba jeszcze nigdy wcześniej, marki i osoby publiczne są narażone na hejt. Większość branż przechodzi kryzys ze względu na ograniczenie lub brak przychodów. Dochodzi do masowych zwolnień, gdyż firmom zaczyna brakować pieniędzy na utrzymanie pracowników. Następuje frustracja – brak pieniędzy oznacza brak środków na życie i utratę poczucia bezpieczeństwa. W poszczególnych osobach, a nawet całych grupach społecznych narasta gniew. Wiele osób wyładowuje go w internecie, a często w wylewaniu żali przekracza pewne granice i dopuszcza się hejtu.
Zwiększona liczba zwolnień czy – według niektórych pracowników – niezachowanie wystarczających środków bezpieczeństwa to tylko część bieżących problemów. Właśnie między innymi one przekładają się na nawarstwianie negatywnych opinii w sieci. Marki muszą zrozumieć, że działać należy na bieżąco. Kiedy problemy wewnętrzne się skończą, fala hejtu może przybrać już rozmiary oceanu i firmy ze zniszczonym wizerunkiem będzie bardzo ciężko odbudować swoją pozycję. Negatywne opinie w biznesie oznaczają bowiem szereg kłopotów. Pojawiają się problemy ze sprzedażą, gdyż trudniej jest sprzedać produkty czy usługi. Klienci nie chcą kupować, przedsiębiorstwa tracą też partnerów biznesowych i brakuje nowych zleceń. To także częstsze i bardziej dokładne kontrole z Państwowej Inspekcji Pracy czy Sanepidu. Do tego dochodzą kłopoty w bankach, które nie chcą udzielać kredytów firmom o złej opinii w internecie. 
Mają rację firmy ze zbudowanym pozytywnym wizerunkiem, które w obecnej sytuacji szykują się na przeprowadzanie rekrutacji. Kandydatów do pracy jest więcej, a większa liczba CV i więcej chętnych na spotkania rekrutacyjne, oznaczają większe możliwości w doborze odpowiedniego pracownika. Przedsiębiorstwa posiadające złą opinię mają o wiele mniejszą szansę na pozyskanie odpowiedniego fachowca, który mając do wyboru spółkę o dobrej renomie oraz spółkę ze zniszczonym wizerunkiem, z pewnością wybierze pierwszą opcję.
Firmy, które przetrwają czas pandemii będą zmuszone do odbudowania nie tylko dobrej sytuacji finansowej, ale też zespołu pracowników. Jeśli trend negatywnych opinii się utrzyma, wówczas skuteczność rekrutacji będzie przerażająco niska. Bez odbudowanego wizerunku, przedsiębiorstwa nigdy nie wrócą do miejsca, które zajmowały jeszcze przed kryzysem związanym z koronawirusem.

Source:

https://www.facebook.com/konfliktyPL/posts/2716253058607760 https://www.o2.pl/artykul/tworcy-piwa-corona-odnotowali-170-milionow-dolarow-straty-wszystko-przez-koronawirusa-6483237655283329a https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koronawirus-epidemia-ab-inbev-traci-w-chinach-amerykanie-nie-chca-piwa-corona https://noizz.pl/spoleczenstwo/koronawirus-covid-19-kontra-piwo-corona-firma-tlumaczy-absurdalne-plotki/qc29e2w http://nowymarketing.pl/a/25291,marka-piwa-corona-odnotowuje-milionowe-straty-wszystko-przez-koronawirusa https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/koronawirus-lpp-wykupilo-maseczki-w-ktorych-walczy-sie-z-koronawirusem/y3sbpy9?fbclid=IwAR1RJa8gTak22SP4KNqreEwXA5LL1FSxOgXB1NwBQhGn8NMAFA8V5_UJaXs
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/newsweek-artykul-o-lpp-maseczki-ochronne-na-koronawirus-firma-odpowiada-informacja-wprowadza-w-blad
https://www.money.pl/gielda/zarzad-lpp-rezygnuje-z-wynagrodzenia-na-czas-kryzysu-6494852644992641a.html https://nowymarketing.pl/a/25727,coca-cola-rezygnuje-z-reklam-ma-to-zwiazek-z-koronawirusem
https://gol24.pl/koronawirus-robert-lewandowski-chwalony-i-krytykowany-za-milion-euro-darowizny/ar/c2-14872633 https://wiadomosci.radiozet.pl/Polska/Wojciech-Rokita-nie-zyje.-Lekarz-z-koronawirusem-popelnil-samobojstwo-przez-hejt https://www.termedia.pl/ginekologia/Prokuratorskie-dochodzenie-w-sprawie-smierci-prof-Rokity,37220.html
https://brenewal.pl/ochrona-marki/
https://brenewal.pl/2019/06/17/zm-henryk-kania-wielomilionowe-dlugi-i-zniszczony-wizerunek/