Wizerunek marki w dobrych rękach

Wiele firm posiada potężne, wieloosobowe działy marketingu, PR-u, employer brandingu czy komunikacji, a mimo to decyduje się na wsparcie firm zewnętrznych. Odpowiedni partner w zarządzaniu marką własną może być kluczowym elementem w kontekście budowania wizerunku firmy.

Trener sprzedaży i konsultant biznesowy Patryk Jasiński nagrał interesujący podcast „Czego nie warto robić, prowadząc biznesowe media społecznościowe?”, skupiając się głównie na portalu LinkedIn. Jasiński zwrócił uwagę na to, że złą praktyką jest stosowanie metody kopiuj-wklej w prywatnych wiadomościach. Wspomniał także o nachalności, przytaczając przykład, gdy pewien nowy kontakt na LinkedIn-ie zaprosił go do obserwowania strony firmy. Zaproszenie zostało odrzucane i po chwili ponowione. I tak kilkukrotnie. Wiadomość w stylu „kup Pan ode mnie” w pierwszej wiadomości, czyli skracanie procesu sprzedaży, to również częsta i zła praktyka. W kolejnych punktach Jasiński wymienił między innymi: „mądralowanie” się w tematach na których się nie zna, „zbieranie Pokemonów” (czyli posty/komentarze na LinkedIn, gdzie ktoś zachwyca się na przykład ilością posiadanych kontaktów) czy „żebrolajki”. LinkedIn jest portalem biznesowym, ale błędem jest także stawianie biznesu ponad relacje.
W kontekście prowadzenia biznesowych mediów społecznościowych należy o tym pamiętać. Wiele osób popełnia podstawowe błędy prowadząc konta na portalu LinkedIn, ale nie inaczej jest w kontekście innych social mediów. Poniżej przyjrzyjmy się sytuacjom, gdzie błędy zewnętrznych agencji naraziły firmy na problemy wizerunkowe.

Papież Franciszek i modelka na Instagramie

Nie każdemu dane jest otrzymać polubienie od samego papieża na Instagramie. Brazylijska modelka Natalia Garibotto dzięki takiemu „wsparciu” zyskała 600 tysięcy nowych obserwujących oraz zaczęła lepiej zarabiać. Modelka promuje marki na swoim Instagramie, a niespodziewane polubienie zdjęcia przez papieża Franciszka zwiększyło jej rozpoznawalność oraz zasięgi na koncie.
Garibotto miała powody do zadowolenia, ale Watykan już niekoniecznie. Nie każdemu spodobało się to, że papież „lajkuje” zdjęcie skąpo ubranej modelki. Rzecznik Watykanu zapewnił, że polubienie zdjęcia nie pochodziło ze Stolicy Apostolskiej.

Problemy Disneya

W marcu 2020 roku odbyła się premiera filmu Disneya „Mulan”. Budżet sięgający dwustu milionów dolarów, wspaniałe kostiumy, efektowne sceny walki i ekranizacja odwołująca się do jednej z najlepszych animacji Disneya o tym samym tytule, miały zapewnić filmowi sukces. Tak się jednak nie stało. Film nie powalił na kolana ani krytyków, ani widzów. Na domiar złego wyszło na jaw, że część zdjęć do „Mulan” powstała w regionie Sinciang, w gdzie znajdują się obozy internowania dla Ujgurów, będących muzułmańską mniejszością w Chinach. Kontrowersji geopolitycznych było jeszcze więcej. W napisach końcowych twórcy podziękowali między u innymi urzędowi bezpieczeństwa publicznego w Turpanie, który jest zaangażowany w prowadzenie obozów internowania we wschodnim Turkistanie. Co więcej, aktorka Liu Yifei, odgrywająca tytułową rolę Hua Mulan, opowiedziała się po stronie policji brutalnie atakującej prodemokratyczne protesty w Hong Kongu.
Nie popisał się Disney Polska, a dokładniej WebTalk, agencja obsługująca jego facebookową stronę. „Bardzo miło obejrzeć film, w którym nie ma wepchanych na siłę murzynów i LGBT” – napisała jedna z internautek pod postem dotyczącym filmu „Mulan”. Agencja prowadząca stronę Disney Polska zareagowała emotikonem serduszka, co spotkało się z negatywnym odbiorem pozostałych internautów.
Disney po fali prywatnych wiadomości od internautów, przeprosił za wpis z serduszkiem: „Komentarz, który został opublikowany jako nasza odpowiedź na opinię jednej z użytkowniczek zawierającą treści, które The Walt Disney Company uznaje za niedopuszczalne, nie powinien był się pojawić i jest wynikiem błędu ludzkiego pracownika agencji WebTalk, która odpowiada za prowadzenie profilu Disney Polska” – poinformowała firma.
Błędy się zdarzają, ale często mogą być kosztowne. Agencja WebTalk przeprosiła za błąd oraz zapowiedziała wypłatę 50 tys. zł na rzecz Kampanii Przeciw Homofobii.

Internet i biznes

Według raportu od We are social i Hootsuite, który analizował użytkowanie Internetu w 2020 roku, 81% Polaków korzysta z sieci i spędza w niej średnio 6 godzin i 26 minut.
Internet nie służy jedynie rozrywce, jest też ważnym, a często kluczowym, miejscem w kontekście budowania marki i jej wizerunku. Konieczne są działania na wielu frontach. Prowadzenie strony firmowej, kont firmowych w mediach społecznościowych czy zapobieganie lub walka z fake newsami czy sytuacjami kryzysowymi, to chleb powszedni dla wielu firm.
Dziś biznes w dużej mierze przeszedł do Internetu. Teraz, jak chyba jeszcze nigdy wcześniej, marki i osoby publiczne są narażone na hejt. Większość branż przechodzi kryzys ze względu na ograniczenie lub brak przychodów.
Mają rację firmy, które nie zapomniały w tym trudnym czasie o budowaniu swojego wizerunku. Posiadając dobrą opinię, mogą liczyć na większą ilość przesyłanych CV. Oznacza to większe możliwości w doborze odpowiedniego pracownika. Przedsiębiorstwa posiadające złą opinię mają o wiele mniejszą szansę na pozyskanie fachowca, który mając do wyboru spółkę o dobrej renomie oraz spółkę ze zniszczonym wizerunkiem, z pewnością wybierze pierwszą opcję.
Walka o dobry wizerunek marki zatem nie ogranicza się tylko do unikaniu błędów bądź ich naprawianiu w kontekście mediów społecznościowych. I choć oczywiście są to ważne miejsca w sieci, nie można zapomnieć także o różnych stronach internetowych, gdzie codziennie przejawiają się wątki dotyczące firm.

Source:

https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/mulan-bez-wepchanych-na-sile-murzynow-i-lgbt-agencja-obslugujaca-fb-disneya/3pfrmz9
https://www.filmweb.pl/film/Mulan-2020-740066
https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2020/09/11/mulan-kryzys-wizerunkowy-disney-podziekowania-kontrowersje/
https://pixabay.com/pl/photos/pracy-wywiad-uzgadnianie-4131482/
https://pixabay.com/pl/photos/ludzie-kobieta-dziewczyna-kom%C3%B3rkowy-2570925/
https://jakubbiel.pl/polski-internet-najciekawsze-statystyki/
https://brenewal.pl/2020/06/18/w-sieci-deep-fake-newsow/
https://brenewal.pl/2020/04/15/wizerunek-firm-w-dobie-wirusa/
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8zNmIyN2YxMC9wb2RjYXN0L3Jzcw/episode/NGRkYmI4NDItNjc2YS00MmMwLTk4NzEtNGFjOTBjNmFiOWY1?sa=X&ved=0CAUQkfYCahcKEwigr7rMo4DvAhUAAAAAHQAAAAAQAQ