Od wielu lat jesteśmy świadkami kryzysów wizerunkowych, które pokazują jak łatwo stracić twarz w obliczu ataku w mediach społecznościowych i własnych niefortunnych wypowiedzi, co dowodzi, że nie można przeceniać przygotowania przed publiczną wypowiedzią.
W takiej oto sytuacji znalazła się szefowa marketingu w kampanii Reserved Monika Kapłan. Tłumaczyła ona, że działania mają zachęcić kobiety do „klasycznego flirtu i sztuki uwodzenia, jak za starych dobrych czasów (…), w których kobieta była kobietą”. Teraz przeprasza za swoje słowa. Warto zatem przygotować spójną i przemyślaną wypowiedź, by nie przykryć blasku kampanii i nie doprowadzić do wywołania kryzysu.
Kolejną głośną sprawą, o której mówi się do dziś jest wiarygodność Szlachetnej Paczki w związku ze śledztwem dziennikarskim „dużej redakcji”, która została oskarżona o przygotowanie artykułu o Szlachetnej Paczce, z góry ustaloną tezą. Nadszarpnięta reputacja organizacji nie zostanie jeszcze długo odbudowana, a autentyczność i zaufanie Polaków do szlachetnej inicjatywy legła w gruzach.
Obecnie mierzymy się z inną formą zagrożeń związanych z bezpieczeństwem danych osobowych. Ujawnienie nieuprawnionego dostępu milionów użytkowników portalu Facebook dla Cambridge Analytica, która wykorzystała je w kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa sprawiła, że wartość portalu społecznościowego spadła o kilkadziesiąt miliardów dolarów. Mark Zuckerberg został postawiony przed amerykańskim Senatem i Parlamentem Europejskim w celu wyjaśnienia zdarzenia.
Tuż po tym zajściu przelała się kolejna fala krytyki przeciwko Facebookowi w związku ze współpracą z firmą, której zdaniem przeprowadzenie brudnej kampanii przeciw tym, którzy ostro krytykowali giganta z Kalifornii w tym przeciw George’owi Sorosowi było uzasadnione.
Analitycy ostrzegają, że kolejne kryzysy oraz ich mało skuteczne zarządzanie mogą doprowadzić do zmian w kierownictwie firmy.
Głośnych kryzysów nie brakowało także na rynku polskim. Szczególną uwagę zwrócił konflikt między władzami PLL LOT, a związkowcami ze strajkiem w tle, który kosztował firmę lot miliony złotych i wizerunek, budowa zamku w Puszczy Noteckiej, w sprawie, której zapadną decyzje w prokuraturze czy też oskarżenia o mobbing tajemniczego inwestora pod adresem szefa Stowarzyszenia Wiosna.
W lipcu 2020 r. doszło do jednego z największych ataków hakerskich, których ofiarą padł Twitter. Włamywacze wysłali tysiące tweetów kradnąc w ten sposób 123 tysiące dolarów. Wśród zainfekowanych kont znalazły się oficjalne profile Apple, Ubera, konto szefa Amazona Jeffa Bezosa, miliardera Elona Muska, prezydenta Baracka Obamy, założyciela Microsoftu Billa Gatesa, prezesa Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, muzyka Kanye West czy gwiazd reality show Kim Kardashian. Prezes Tweetera, Jack Dorsey wyraził żal z powodu hakowania kont i obiecuje dogłębne zbadanie sprawy. Według informacji CNBC akcje firmy spadły o 4%.
Jako społeczeństwo żyjemy razem choć zamykamy się swoich środowiskach tworząc grupy. Kryzysy o milionowym zasięgu docierają do zainteresowanych środowisk zamkniętych w bańkach informacyjnych. Monitorowanie zagrożeń i docieranie do rzetelnych informacji stanowi problem. Zarządzanie komunikacją kryzysową to wyzwanie, a odbudowa wizerunku i reputacji straconej w ciągu chwili może trwać wiele lat.
Source:
https://www.cpomagazine.com/cyber-security/twitter-hack-of-high-profile-accounts-raises-a-lot-of-questions-but-most-have-yet-to-be-answered/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-27/twitter-s-security-woes-included-broad-access-to-user-accounts
https://www.telepolis.pl/tech/wydarzenia-art/facebook-australia-cambridge-analytica
http://www.proto.pl/aktualnosci/pracownicy-lot-u-strajkuja-juz-ponad-tydzien
https://businessinsider.com.pl/technologie/przejete-konta-na-twitterze-barack-obama-kim-kardashian-elon-musk/2skkms2
https://pixabay.com/pl/photos/bezpiecze%C5%84stwo-cybernetyczne-haker-3194286/