„Wiedźmin” Case Study. Marka tak mocna jak opinie w internecie

Na ten serial czekał cały świat, a szczególnie my Polacy. Wyemitowany w grudniu 2019 roku “Wiedźmin” okazał się hitem, choć podzielił widzów i krytyków. Finalnie produkcja Netflixa stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych seriali na świecie i przyniosła Andrzejowi Sapkowskiemu jeszcze większą popularność niż dotychczas. 
Mimo że początkowe oceny krytyków nie były przychylne, to tendencja szybko się odwróciła. Fani nie sugerowali się wypowiedziami autorytetów w postaci krytyków. Sami zaczęli tworzyć społeczność i masowo oceniać serial. Pod naporem ogromnej ilości pozytywnych opinii i ocen fanów serialu, sami krytycy zmienili swoje zdanie. Na Rotten Tomatoes 39 z 65 recenzji miało charakter pozytywny. W innej statystyce portalu produkcja Netflixa wypada wręcz znakomicie – ocena serialu wyniosła aż 93% przy ponad 15 tysiącach ocen.
Na największej na świecie internetowej bazie danych dotyczącej branży filmowej (imdb.com), “Wiedźmin” doczekał się ponad 180 tysięcy ocen oraz średniej 8,5/10. Słabiej wypadł na polskim Filmwebie. Ocena 7,6/10 przy ponad stu tysiącach ocen może nie jest spełnieniem marzeń twórców, ale – mimo wszystko – ma charakter pozytywny. 

Podzielone opinie

Oczekiwania na premierę serialu były bardzo duże. Pierwsze recenzje mogły przyprawić twórców o ból głowy. W anglojęzycznej prasie Netflixowych produkcji, “Wiedźmin” wypadał bardzo blado, wręcz jako jeden z najgorszych zeszłorocznych seriali popularnego serwisu. Naśmiewano się z białej peruki i kucyka Henry’ego Cavilla, ale przede wszystkim krytykowano równoległe prowadzenie wątków trzech głównych bohaterów: Geralta, Yennefer oraz Ciri. Najdalej posunęli się Kristen Baldwin i Darren Franich, którzy na portalu Entertainemt Weekly opisali produkcję jako “bezwstydnie okropną”. Okazało się, że twórcy recenzji wyrazili swoją opinię po obejrzeniu jednego lub dwóch odcinków serialu, mimo że otrzymali od Netflixa więcej odcinków. Co więcej, w tekście umieścili kilka spoilerów, nie sprawdzili nazwisk aktorów, a także zakpili z miłośników “Wiedźmina”, obsady oraz ekipy filmowej. Jak serial został odebrany w Polsce? Krytycy do przedstawionych wyżej zarzutów dodali jeszcze: niedostatek “słowiańskich klimatów”, wpływ na produkcję politycznej poprawności, tragicznie wykonane kostiumy bohaterów, a także niezgodność z oryginałem. 
Mimo że krytyka ze strony recenzentów okazała się niespodziewanie spora, to fani nie zawiedli. Doceniono szczególnie choreografię scen walki oraz świetną grę aktorską Henry’ego Cavilla, który wcielił się w tytułowego “Wiedźmina”. Od daty premiery z każdym dniem rosła popularność serialu, który przyciągał coraz więcej fanów, stając się finalnie jedną z najpopularniejszych produkcji Netflixa. Wzrosła także rozpoznawalność aktorów, którzy swoimi rolami w “Wiedźminie” z pewnością sprawili, że ich kariery nabrały tempa.

Wartość produktu 

Serial “Wiedźmin” jest adaptacją opowiadań i powieści Andrzeja Sapkowskiego. Sukces produkcji Netflixa przyczynił się także do ogromnego zainteresowania książkami polskiego autora, którego twórczość bije rekordy popularności.  “Ostatnie życzenie” znalazło się na liście bestsellerów “New York Timesa”, a Sapkowski w zestawieniu najpopularniejszych pisarzy Amazona wskoczył na pierwsze miejsce.
Opinia ma znaczenie. Internet to ogromne forum o globalnym zasięgu, które angażuje miliardy osób. Na licznych portalach czytamy rekomendacje dotyczące książek, filmów czy seriali, a im lepsze opinie i oceny, tym chętniej sięgamy po konkretne tytuły. Według badań firmy Channel Advisor, 92% internautów sprawdza opinię dotyczącą nowych tytułów w internecie, 75% ufa w pełni opiniom, a aż 40% spośród nich dokonuje wyboru tylko na podstawie opinii. Niezależnie czy dany produkt jest książką, filmem, serialem, obrazem czy albumem muzycznym – aby się sprzedawał musi być widoczny i pokazany jako coś w co warto zainwestować. Pozytywna opinia i ocena w internecie jest więc w tym aspekcie kluczowa.

Source:

https://www.antyradio.pl/Film/News/Wiedzmin-jednak-swiezy-na-Rotten-Tomatoes-Wzrosla-mu-ocena-38057 https://www.imdb.com/title/tt5180504/ https://www.filmweb.pl/serial/Wied%C5%BAmin-2019-724464 https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2019/12/21/wiedzmin-recenzje-ocena-polska-usa-krytyka-rotten-tomatoes/
https://www.wprost.pl/prime-time/10282758/sa-pierwsze-recenzje-wiedzmina-oto-co-mysla-zagraniczni-krytycy.html https://noizz.pl/film/wiedzmin-zbiera-dobre-recenzje/52df8dk http://kultura.gazeta.pl/kultura/7,127222,25540174,tworczyni-serialu-wiedzmin-komentuje-negatywne-recenzje-i.html https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2019/12/21/jak-wypada-wiedzmin-co-sie-udalo-the-witcher-netflix/ https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/13272/serial-wiedzmin-i-andrzej-sapkowski-najpopularniejsi-na-swiecie https://brenewal.pl/2019/07/04/reklama-czy-zwykla-wpadka-o-tym-co-pija-smoki-i-kto-na-tym-zarabia/
https://brenewal.pl/wydawnictwa/
https://sem7.pl/wiedza/rodzaje-pozycjonowania
https://images.ctfassets.net/i5wc420v2vd1/6l3rXCeYdzqlf63zIJy9VW/8a373c8681bdd8216c8b5115ef507d0b/830x330_NF_The_Witcher_V2.jpg?w=900 (zdjęcie 1)
https://www.pcgamer.com/uk/geralt-pulls-a-blade-in-this-new-image-from-netflixs-the-witcher-series/ (zdjęcie 2)