Problemy wizerunkowe Ubisoftu

Liczne zwolnienia, nadużywanie władzy, afery na tle seksualnym czy prześladowanie kobiet – francuska firma gamingowa Ubisoft przechodzi poważny kryzys wizerunkowy.

Ashraf Ismail to były dyrektor kreatywny Assasin’s Creed. W firmie Ubisoft należał do grupy najważniejszych deweloperów. Kiedy jednak wyszło na jaw, że zdradza żonę z jedną ze swoich fanek, podał się do dymisji. ,,Życie moje i mojej rodziny legło w gruzach. Przepraszam każdą osobę, którą w ten sposób zraniłem” – napisał na Twitterze, ale po krótkim czasie wpis zniknął – Ismail usunął konto na tym portalu.
Lato 2020 roku to bardzo zły czas dla francuskiej firmy Ubisoft. Wielu dyrektorów przedsiębiorstwa zostało oskarżonych o prześladowanie pracownic oraz faworyzowanie męskiej części załogi. Wyciekły również informacje o tym, że kierownictwo firmy organizowało nietypowe spotkania biznesowe. Miały się one odbywać w klubach ze striptizem, gdzie zachęcano pracowników do intensywnego picia oraz lekceważąco odnoszono się do pracownic.
Wiodącą postacią uczestniczącą w tym procederze miał być dyrektor kreatywny Serge Hascoët. Stwierdzono także, że Hascoët oraz dział marketingu konsekwentnie odrzucali koncepcję powierzenia postaciom kobiecym kluczowych ról w produkowanych grach. W oryginalnym scenariuszu gry Assasin’s Creed: Syndicate, rodzeństwo Evie i Jacob Frye mieli odgrywać równie istotne role, tymczasem twórcom zarzucono, że wprowadzone zmiany znacząco promują męską postać, zaś Evie została dość zmarginalizowana. W poprzednich latach w grze Assasin’s Creed doszło do podobnych sytuacji. W jedenastej części serii – “Odyssey”, główną bohaterką miała być postać Kassandry, ale twórcy gry zdecydowali się dać wybór graczom między postacią żeńską i męską. W Assasin’s Creed Origins postać Bayeka miała zostać ranna lub zginąć, a gracz wówczas przejąłby kontrolę nad jego żoną Ayą. W finalnej fabule Aya nie odgrywa jednak tak ważnej roli. 
Wobec Hascoëta wysunięto szereg zarzutów. Jak opisano we francuskim magazynie Liveration, słynny dyrektor kreatywny postępował nieetycznie i niemoralnie wobec swoich pracowników. Prócz wspomnianych wyżej zachowań mizogonistycznych, zarzucono mu także zachowania homofobiczne oraz naruszanie seksualnej sfery komfortu swoich podwładnych. Zarzuty pojawiły się także wobec producenta Yannisa Mallata oraz dyrektor HR Cécile Cornet. Ta dwójka nie została oskarżona o wyżej opisane czyny, ale zarzucono jej przyzwolenie na mobbing i inne patologie w firmie. 
Jak firma zareagowała na doniesienia pracowników w sprawie nadużyć? W czerwcu i lipcu 2020 roku doszło do szeregu zwolnień, choć według raportu w firmie pozostało sporo osób, mających wiele na sumieniu. Sam Yves Guillemot, czyli CEO Ubisoftu, został oskarżony o chronienie osób wyrządzających szkody innym pracownikom.

Giełdowy spadek

Dość często słyszy się o problemach wizerunkowych w branży gamingowej. Mają różne przyczyny. W październiku 2017 roku słynna polska firma CD Projekt RED dorobiła się sporej ilości negatywnych komentarzy na popularnym internetowym serwisie Glassdoor, który służy do oceniania pracodawców z perspektywy pracowniczej. Jak się później okazało autorami komentarzy byli cenieni projektanci z wyższych stanowisk, którzy opuścili firmę. Zachęciło to innych negatywnie nastawionych do CDP pracowników do aktywności na portalu. W krótkim czasie ocena pracodawcy znacząco spadła. Zarzucano studiu CD Projekt RED: niekompetencję kierownictwa, nieustające crunche (czyli długotrwałą pracę bez przerw z wieloma nadgodzinami nad jednym projektem, by zdążyć przed wyznaczonym terminem) oraz kiepską komunikację między pracownikami. Pracownicy wyznaczeni do tworzenia Cyberpunk 2077 zostali w większości przerzuceni do pomocy Wiedźminowi 3 i nawet po wydaniu gry pozostali przy tym drugim projekcie. Nagonka była na tyle nagłośniona, że szybko przełożyło się to na sytuację firmy na giełdzie. Cierpliwość inwestorów skończyła się na początku listopada i – obawiając się zatrzymania rozwoju przedsiębiorstwa – zaczęli masowo sprzedawać akcje CD Projekt RED. W ciągu dwóch dni wartość giełdowa spółki spadła o 2 mld złotych (z 12 na 10 mld).

Pandemia koronawirusa

Tegoroczna pandemia koronawirusa przyczyniła się znacząco do rozkwitu branży gamingowej. Producenci gier mobilnych zwielokrotniają sprzedaż. Za sprawą izolacji fantastycznie sprzedają się gry elektroniczne, a CD Projekt – który już dawno poradził sobie z kryzysem sprzed trzech lat – dziś bije kolejne rekordy wycen. Stał się też najwyżej wycenianą polską firmą.  
Mimo że branża znajduje się w rozkwicie, eksperci dostrzegają wiele zagrożeń. Brak imprez towarzyszących eventom gamingowym może wpłynąć negatywnie na branże. Piotr Żygadło, prezes spółki All in! Games w rozmowie ze Strefą Inwestorów powiedział: “Przyjęło się mówić, że COVID-19 nie uderzył w rynek gier, a moim zdaniem kryzys nadejdzie za rok lub 2 lata. Z punktu widzenia cyklu produkcyjnego odcięcie od wydarzeń będzie miało wpływ na początkujące studia deweloperskie, które będą miały problemy z dotarciem do kapitału. Spodziewam się również, że wiele ważnych premier zaplanowanych na jesień zostanie przesuniętych na przyszły rok, a konsole nowej generacji mogą nie zadebiutować w tym roku”. 
IEM Katowice to międzynarodowy turniej e-sportowy w grze Counter-Strike: Global Offensive rozgrywany w ramach ESL Pro Tour Championship. Co roku impreza przyciąga tłumy widzów, ale w tym roku była ona zamknięta dla publiczności. Tak dzieje się na całym świecie w branży gier – wydarzenia albo są odwoływane, albo widzowie nie mogą ich zobaczyć. Branża growa oczywiście opiera się na online, ale prawdziwym zastrzykiem gotówki są dla niej właśnie eventy gamingowe i imprezy im towarzyszące. 
O ile branża gamingowa znajduje się obecnie w bardzo dobrej pozycji, to prawdziwy rozkwit blokują kłopoty wizerunkowe. Firmy nie mają wpływu na wszystkie pojawiające się problemy, ale większość z nich są w stanie pokonać. Muszą pamiętać, by przede wszystkim zawsze dbać o własną reputację. Nadszarpnięta reputacja bowiem prowadzi do utraty pracowników, klientów oraz źle wpływa na postrzeganie marek.

Source:

https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/aktualnosci/dyrektor-kreatywny-assassins-creed-valhalla-ustepuje-ze-stanowiska/y6fmtze https://www.ppe.pl/news/148806/ubisoft-z-ogromnymi-problemami-na-jaw-wychodza-kolejne-oblesne-fakty.html
https://techgame.pl/ubisoft-080720-kw-wielki-problem-firmy-czy-to-jej-koniec-skandal
https://techgame.pl/ubisoft-120720-skandal-zwolniono-kierownikow
https://gry.interia.pl/newsy/news-afera-w-ubisofcie-firma-miala-wielokrotnie-zmniejszac-znacze,nId,4625794 https://brenewal.pl/2017/12/11/pracownik-ma-o-tobie-jako-pracodawcy-zla-opinie-przygotuj-sie-na-najgorsze/
https://strefainwestorow/artykuly/gaming/20200722/gaming-po-pandemii
https://www.forbes.pl/biznes/polska-branza-gamingowa-w-czasie-pandemii-koronawirusa-wyniki-cd-projekt-playway-ten/s6dvnwt
https://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/koronawirus-paralizuje-branze-gier.html
https://brenewal.pl/2020/04/15/wizerunek-firm-w-dobie-wirusa/
https://pixabay.com/pl/photos/komputer-konsoli-kontroler-gry-1845880/
https://pixabay.com/pl/photos/urz%C4%85d-pracy-biurko-komputer-932926/