Kazik na topie, czyli biznesowe skutki afery w Trójce

Pierwszy solowy album od lat Kazika Staszewskiego pokrył się złotem jeszcze przed dniem premiery. Ma również duże szanse osiągnąć status Platynowej Płyty. Nowy album “Zaraza” cieszy się ogromną popularnością. Wszystko za sprawą utworu “Twój ból jest lepszy niż mój”, który ma już ponad 11 milionów wyświetleń w serwisie YouTube. W promocji pomogło ponad 4,5 tysięcy materiałów, w których wymieniono utwór Kazika. 16 milionów złotych to ich szacowana wartość reklamowa. 

Trójka


Ciężko byłoby osiągnąć Kazikowi tak spektakularny sukces, gdyby nie “wsparcie” radiowej Trójki. W piątek, 15 maja, utwór trafił na pierwsze miejsce Listy Przebojów Programu Trzeciego Polskiego Radia. Informacja o sukcesie piosenki Kazika szybko jednak zniknęła z profilu „Trójki” na Facebooku, a strona radia była niedostępna. Słuchacze, jak i internauci, uznali to za przejaw cenzury.
Trójka uchodzi za jedną z najlepszych stacji radiowych w Polsce. Afera w “Trójce” doprowadziła do znacznych zmian personalnych. ,,W związku z sytuacją, która zaistniała wokół piątkowego notowania LP3 oraz posądzeniem mnie o nieuczciwość w przygotowywaniu audycji, którą prowadzę od ponad 35 lat, kończę współpracę z Programem III Polskiego Radia” – napisał Marek Niedźwiecki, dziennikarz radiowej Trójki. Wraz z nim odeszli między innymi: Hirek Wrona, Agnieszka Szydłowska, Marcin Kydryński i Wojciech Mozolewski. Wcześniej, w marcu z Programem III Polskiego Radia po 55 latach pożegnał się też Wojciech Mann.
Do grona dziennikarzy dołączyli artyści zapowiadając bojkot “Trójki”.
Agnieszka Kamińska, Prezes Polskiego Radia stwierdziła, że ,,podczas elektronicznego głosowania została wprowadzona piosenka spoza listy”. “Doszło do ingerencji w kolejność utworów. Będziemy sprawdzać, czy nastąpiło to w wyniku błędu informatycznego, czy też była to ingerencja z zewnątrz” – oświadczyła. Zapewniła, że unieważnienie listy „nie ma nic wspólnego z cenzurą”.

Wielomilionowa promocja

O nowym utworze Kazika mówi się od kilku tygodni. Trójka – paradoksalnie – wypromowała utwór Staszewskiego. Usuwając piosenkę „Twój ból jest lepszy niż mój” z Listy Przebojów Trójki, władze radia zafundowały artyście wielomilionową kampanię promocyjną. Sam artysta w audycji Roberta Mazurka w RMF FM odniósł się do całej sytuacji: „Robią mi promocję, na jaką musiałbym wydać miliony złotych, których nie mam”.
Instytut Monitorowania Mediów, policzył, na ile szacowane są wzmianki w mediach dotyczące utworu Kazika. 4,5 tysiąca materiałów opublikowanych w mediach miało wartość ponad 16 milionów złotych. Spośród mediów największą wartość przyniosły publikacje na portalach internetowych – ponad 12 milionów złotych.
W kilka tygodni oficjalne wideo Kazika z utworem “Twój ból jest lepszy niż mój”, opublikowane w serwisie YouTube 8 maja, osiągnęło ponad 11 milionów wyświetleń.

Siła opinii

Te liczby tylko pokazują siłę internetu i opinii w sieci. “Trójkowa” afera wywołała burzę wśród internautów, a temat cenzury oraz upolitycznienia mediów publicznych stał się numerem jeden. 
Internet jest wielkim forum o globalnym zasięgu, które angażuje miliony osób. Na licznych portalach czytamy rekomendacje dotyczące książek, filmów czy seriali, a im lepsze opinie i oceny, tym chętniej sięgamy po konkretne tytuły. To samo tyczy się muzyki. Według badań firmy Channel Advisor, 92% internautów sprawdza opinię dotyczącą nowych tytułów w internecie, 75% ufa w pełni opiniom, a aż 40% spośród nich dokonuje wyboru tylko na podstawie opinii. Niezależnie czy dany produkt jest książką, filmem, serialem, obrazem czy albumem muzycznym – aby się sprzedawał musi być widoczny i pokazany jako coś w co warto zainwestować. Niekoniecznie mowa tu o inwestycji pieniężnej. Wejście w link na portalu YouTube jest darmowe. 
Tym bardziej, gdy cała Polska huczy o jednym utworze.

Source:

https://www.onet.pl/muzyka/onetmuzyka/nowy-album-kazika-pokryl-sie-zlotem-jeszcze-przed-premiera/m1h844q,681c1dfa
https://www.biznesinfo.pl/kazik-220520-ks-zarobki
https://wiadomosci.wp.pl/kazik-przez-afere-z-uniewaznieniem-listy-przebojow-trojki-zaoszczedzil-16-mln-zl-6513974772184705a
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=122782042756705&id=101710738197169
https://brenewal.pl/2020/01/17/fani-wsparli-wiedzmina-sila-opinii-w-internecie/
https://www.youtube.com/watch?v=o9LzNtpjhV0