Czy obecność CEO w social mediach wpływa na decyzje zakupowe klientów?

Osoby reprezentujące firmę, przede wszystkim prezesi, mają duży wpływ na budowanie wizerunku swojego przedsiębiorstwa, jak również decyzje zakupowe klientów. Cyfryzacja doprowadziła do zwiększonego wykorzystania mediów społecznościowych przez organizacje. Obecność i odpowiednia aktywność CEO w social mediach pomaga budować nie tylko markę personalną, ale też pozytywny wizerunek firmy.

W ostatnich latach, media społecznościowe stały się nieodzownym narzędziem w komunikacji dla marki. W porównaniu do tradycyjnych kanałów marketingowych, media społecznościowe zapewniają efektywną kosztowo platformę dla firm, umożliwiającą promocję produktów i interakcję z konsumentami. Odkąd nastąpił postęp cyfryzacji, firma nie jest już oceniana wyłącznie na podstawie jej produktów i jakości usług, ale również w zakresie komunikacji i interakcji z konsumentami. Klienci często wypowiadają się na profilach organizacji w mediach społecznościowych, szukając odpowiedzi na pytania. Odpowiednia komunikacja ze strony marki to podstawa w kontekście zadbania o własny wizerunek i portfel. Firmy, które nie dbają o obecność i aktywność w social mediach mają mniejsze szanse na zbudowanie relacji z klientami, a co za tym idzie wiele pieniędzy, które mogłyby wpłynąć na ich konto trafia do konkurencji.
W uzupełnieniu do prezentacji marki firmy, CEO (Chief Executive Officer) korzystają z mediów społecznościowych jako platformy do interakcji i dyskusji. prezesi jako publiczne twarze firmy, mogą angażować aspekty prywatne w swoją politykę informacyjną, a tym samym być postrzegane jako bardziej dostępne i autentyczne. Dzięki temu nie tylko granice między osobistym a profesjonalnym wykorzystaniem mediów społecznościowych zacierają się, ale także firmy mogą wykorzystać wpływ, jaki osobiste marki wywierają na konsumentów.

Obowiązkowa obecność w social mediach

Świat się zmienia. Przedsiębiorstwa, które stawiają na społeczną odpowiedzialność biznesu zyskują na reputacji. Firmy dbające wyłącznie na bogaceniu się – tracą, nie tylko wizerunkowo, ale też finansowo. Ci, którzy idą z duchem czasu, śledzą trendy, wciąż się uczą czegoś nowego i wyciągają wnioski z błędów, są na wygranej pozycji, w zestawieniu z tymi, którzy twierdzą, że wiedzą już wszystko, a sposób zarządzania marką pozostaje niezmienny od dziesiątek lat.
Nie chodzi o to, by CEO stał się influencerem, w stylu celebryty. Obecność prezesa w social mediach jest jednak niemal obowiązkowa. Według danych MS, informacje o aż 99% prezesach z USA możemy znaleźć w Wikipedii. W Polsce sytuacja jest znacznie gorsza – tylko 44%. Amerykańscy CEO są też obecni na Twitterze (42%), ich polskich odpowiedników jest zaledwie 9%. Lepiej sytuacja wygląda z LinkedIn. Konta na tym portalu posiada 63% prezesów firm z listy Fortune100 oraz 44% prezesów firm z listy Forbes Polska. W kontekście ciągłego rozwoju LinkedIn-a, jak i jego specyfiki, z pewnością te liczby powinny być jeszcze lepsze.
Reputacja jest jedną z największych wartości firmy. 95% dyrektorów komunikacji uważa, że wpływa ona na wyniki finansowe i stanowi ochronę marki w sytuacjach kryzysowych. 44% badanych przewiduje, że w ciągu trzech lat ich organizację może spotkać kryzys wizerunkowy. Reputację firmy może wzmacniać obecność CEO w social mediach, o ile ta obecność jest autentyczna. Istotne jest, by prezes był wiarygodny zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Należy pamiętać, że decyzje zakupowe konsumentów na każdym kroku podlegają wielu bodźcom marketingowym. Jeśli CEO jest obecny w niemalże frontalnej linii sprzedaży, wówczas w podświadomości konsumenta pojawia się przekonanie, że dokonał właściwego wyboru. Autorytet prezesa firmy jest budowany także w sieci, a jeśli cieszy się on szacunkiem i poważaniem, wówczas zyskuje też marka, którą zarządza. To działa także w drugą stronę. prezes jest twarzą firmy, ale organizacja musi dbać o swój wizerunek. Zły obraz CEO ma wpływ na postrzeganie firmy. Firma ze złą reputacją wpływa na postrzeganie prezesa.

Wśród polskich menadżerów najmniejszą popularnością cieszy się Twitter. Na LinkedInie sytuacja wygląda już lepiej. Statystyki ogólnoświatowe mówią, że tylko 14% menadżerów jest obecnych na Twitterze, a 41% na LinkedInie. Analiza w poszczególnych krajach pokazała, że najbardziej aktywni CEO reprezentują spółki działające we Francji. 35% z nich posiada aktywne konto na Twitterze i aż 70% jest obecnych na LinkedInie. Na drugiej pozycji uplasowała się Norwegia – 30% CEO prowadzi komunikację za pośrednictwem Twittera, a 65% LinkedIna. Trzecie miejsce w zestawieniu zajęła Australia (25% prezesów aktywnych jest na Twitterze oraz 65% na LinkedInie).
Czy rola CEO w mediach społecznościowych ogranicza się do generowania długoterminowych zysków finansowych oraz posiadania wizji na rozwój firmy? Harvard Business Review już w 2015 roku dowodził, że zaledwie 35% spuścizny CEO to ich wyniki finansowe, a 65% stanowią inne dokonania.

Odpowiednia komunikacja

Internet i kanały social media odgrywają dziś bardzo ważną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. Nawet jeden niewłaściwy tweet albo post na LinkedInie czy Facebooku czy wyrwane z kontekstu zdjęcie, mogą wywołać burzę nie tylko w tych mediach społecznościowych. O znanych osobach, w tym również prezesach przedsiębiorstw, ludzie lubią czytać i słuchać. Portale internetowe, gazety czy radio – o kontrowersyjnych publikacjach można usłyszeć nie tylko w miejscu, gdzie się pojawiły.  
W dzisiejszych czasach kluczowego znaczenia nabiera obecność w wyszukiwarce czy aktywna komunikacja CEO w kanałach społecznościowych. Dostępność wielu nowych kanałów daje wiele nowych możliwości – trzeba z nich tylko umiejętnie korzystać.

Source:

https://www.researchgate.net/profile/Milad_Mirbabaie/publication/330983155_%27Show_Me_Your_People_Skills%27-Employing_CEO_Branding_for_Corporate_Reputation_Management_in_Social_Media/links/5c79303ba6fdcc4715a5ada0/Show-Me-Your-People-Skills-Employing-CEO-Branding-for-Corporate-Reputation-Management-in-Social-Media.pdf
https://prowly.com/magazine/jestes-ceo-zadbaj-o-swoja-reputacje-podpowiadamy-jak-to-zrobic/
https://businessinsider.com.pl/firmy/zarzadzanie/reputacja-prezesow-eksperci-o-roli-ceo-na-forum-w-krynicy/39sbhd6
https://prowly.com/magazine/jestes-ceo-zadbaj-o-swoja-reputacje-podpowiadamy-jak-to-zrobic/
https://brief.pl/social-media-skuteczne-w-budowaniu-reputacji-rosnie-rola-aktywnej-komunikacji-ceo/
https://obtk.pl/social-media-skuteczne-budowaniu-reputacji-rosnie-rola-aktywnej-komunikacji-ceo-pierwsze-badanie/
https://obtk.pl/jak-prezesi-najwiekszych-firm-korzystaja-z-mediow-spolecznosciowych-duzy-wzrost-aktywnosci-globalne-badanie-ecco-network/
https://pixabay.com/pl/illustrations/cz%C5%82owiek-miejsca-pracy-praca-ludzie-4566210/
https://pixabay.com/pl/illustrations/raport-%C5%BC%C4%85danie-zasoby-umowy-3183779/