Pandemia trwa już prawie rok. Codziennie pojawiają się nowe informacje dotyczące ilości zakażeń, zgonów, ozdrowień czy – w ostatnich tygodniach – szczepień. Wiele branż bardzo ucierpiało w związku z wiosennym lockdownem, jak i późniejszymi obostrzeniami. Przyglądamy się sytuacji branży beauty.
Wiosenny lockdown był bardzo ciężki. Po nim, gdy sektor został ponownie otwarty, niewiele się poprawiło. Do salonów fryzjerskich czy kosmetycznych nie powrócili wszyscy stali klienci. Wielu z nich sytuacja finansowa znacznie się pogorszyła, inni – wiedząc że wciąż istnieje ryzyko zakażenia – zrezygnowało z obawy o własne zdrowie. Mimo że oficjalnie wszystkie salony mogą działać (oczywiście w reżimie sanitarnym), to wiele osób ograniczyło lub całkiem zaniechało korzystania z ich usług.
143 tys. podmiotów gospodarczych
Aktualnie w sektorze beauty działa 143 tysiące podmiotów gospodarczych. Łącznie zatrudniają około 300 tysięcy osób. Niestety szacuje się, że w aktualnej sytuacji swoje działalności może zamknąć około 62 procent przedsiębiorców. Są też firmy, które skorzystały z pomocy finansowej PFR jeszcze w pierwszej fali pandemii. Jeśli dojdzie do najgorszego scenariusza, firmy będą musiały zwrócić pełną pożyczkę, której otrzymanie uzależnione było od utrzymania zatrudnienia i działalności przez rok.
Pewnym jest, że kryzys pogłębił się przez odwołanie lub liczne ograniczenia dotyczące imprez, takich jak: wesela, chrzciny czy choćby Sylwester. W okresie przedświątecznym, salony fryzjersko-kosmetyczne radziły sobie całkiem nieźle. Niestety z dnia na dzień było już gorzej – sezon sylwestrowy praktycznie nie istniał. Z informacji #BeautyRazem – grupy zrzeszającej około 50 tysięcy osób z sektora beauty – wynika, że większy ruch przed świętami był efektem zapowiedzianej kwarantanny, która skutecznie pokrzyżowała plany na odbicie się po stratach.
W minionego Sylwestra klientów obsłużyło niespełna 8% salonów. 55% spośród firm działających na rynku beauty odnotowała małą liczbę zgłoszeń. Jak wynikało z wcześniejszych deklaracji właścicieli salonów i pracowników – co czwarty salon był zamknięty.
Szacuje się, że uśredniona zajętość kalendarza salonów w styczniu wynosi 34,5%. Można przyjąć, że przez 2/3 dnia, salony będą stały puste.
Dzięki Beauty Razem doszło do przeprowadzeni badań na próbie 2661 specjalistów beauty (metodą CAVI) z których wynika, że więcej niż 60% salonów fryzjersko-kosmetycznych w okresie przedświątecznym obsługiwało dużą liczbę klientów, a około 30% przeciętną. Co dziesiąty salon nie był zadowolony z ilości klientów.
Biznes w sieci
Pandemia sprawiła, że bardzo dużo przedsiębiorców musiało przerzucić swoje usługi do internetu i działać tam w miarę możliwości. Był to początek z konsultacjami online czy też sprzedaż produktów w sklepie online, po konsultacjach. Niektóre firmy uruchomiły również darmowy dowóz kosmetyków na terenie miasta. Innym sposobem na wyjście w stronę klienta były transmisje Live na Facebooku. Nagrywanie filmów instruktażowych , dzielenie się wiedzą pozwoliły na dopasowanie się do nowej rzeczywistości. Dzięki tym działaniom firmy pozyskują nowych klientów.
Dopóki salony są otwarte, warto skorzystać z ich usług. Możemy wspomóc branżę beauty a zarazem zrobić sobie małą przyjemność. Ważną informacja jest to, że każdy renomowany salon dba o czystość i bezpieczeństwo, co jest standardem w takich miejscach niezależnie czy jest pandemia czy jej nie ma.
Egzaminem można nazwać okres od marca 2020 roku do dziś. Przez ten swego rodzaju sprawdzian, branża kosmetyczna poradziła sobie z tym całkiem nieźle, co nie znaczy, że wciąż nie ponosi konsekwencji. Pytanie jednak, czy branży wystarczy siły i środków alby przetrwać kolejne miesiące? Nie ma co ukrywać, że „jutro” jest niepewne. Miejmy tylko nadzieję, że umiejętność dostosowania się do sytuacji na rynku wpłynie pozytywnie na tę branżę.
Obecnie branża beauty w dużej mierze przenosi się do Internetu. To przez Internet coraz częściej kupujemy produkty, umawiamy się na spotkania, w sieci znajdują się interesujące nas treści. Nie wszystkie problemy są związane z pandemią. Przykładem tu może być Amanda Ensing. Amerykańska beauty vlogerka publicznie wsparła na jednym z portali społecznościowych prezydenta Donalda Trumpa i jego zwolenników. Publikacja Ensing sprawiła, że spotkała się z ogromną falą krytyki w social mediach. Ponadto marki beauty nie tylko przestały jej wysyłać swoje produkty oraz obserwować Ensing na Instagramie. Wraz z odchodzącymi fanami straciła łącznie w ciągu miesiąca ponad 60 000 followersów na Instagramie.
W Internecie każdy ruch powinien być przemyślany i aby odnieść sukces należy być przygotowanym tak na świętowanie kolejnych zwycięstw, jak również na porażki. Dlatego, o ile pandemia przyniosła wiele strat dla branży beauty, to nie można zapominać o innych problemach, takich jak wizerunek firmy. Firmy, które obecnie odpowiednio zadbają o ten obszar, będąc pozytywnie postrzegane obecnie, szybciej zdobędą nowych klientów i prędzej zatrzymają tych dawnych.
Source:
https://www.money.pl/gospodarka/w-branzy-beauty-lockdownu-nie-ma-klientow-tez-efekt-kwarantanny-recesji-i-paniki-6568554665450176a.html
https://www.beauty-forum.com.pl/aktualnosci/aktualnosc/news/detail/kryzys-czy-szansa/
https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/branza-beauty-w-sylwestra-co-4-salon-fryzjersko-kosmetyczny-zamkniety,243110.html
https://wirtualnekosmetyki.pl/-badania-rynkowe/covid-przyhamowal-rynek-kosmetyczny
https://emkielce.pl/region/branza-beauty-nie-ma-lockdownu-klientow-tez-nie
https://mojafirma.infor.pl/mala-firma/finanse-i-rozwoj/691132,Kryzys-nakreca-popyt-w-branzy-kosmetycznej.html
https://www.forbes.pl/gospodarka/branza-beauty-w-pandemii-koronawirusa-salony-kosmetyczne-i-fryzjerskie-zamkniete-i/fsg0zkt
https://przemyslkosmetyczny.pl/uploads/article/files/36ed3bdc1b1aab9ddb5350c7420a8c6dbd0dc3f9.pdf
https://www.pb.pl/ponad-polowa-firm-kosmetycznych-mocno-obawia-sie-ewentualnego-drugiego-lockdownu-1007328
https://b2beautytrends.pl/kryzys-w-branzy-beauty/
https://pixabay.com/pl/photos/kolor%C3%B3w-makija%C5%BC-kosmetyczne-moda-291851/
https://pixabay.com/pl/photos/brushes-cosmetic-tools-szczotka-2224005/
https://www.glossy.co/beauty/major-beauty-influencer-supports-the-capitol-mob/