Rozmowy kwalifikacyjne nie dochodzą do skutku?

W ostatnich latach w Polsce mamy do czynienia z sytuacją zwaną rynkiem pracownika. Oznacza to, że kandydaci mają do wyboru wiele ofert i dzięki czemu sami mogą decydować do jakiej firmy złożą aplikację, a jakie odrzucą. Pracodawcy natomiast mają utrudnione zadanie- znaleźć odpowiedniego kandydata na dane stanowisko. W ofertach pracy możemy przeczytać o przeróżnych benefitach dotyczących podjęcia pracy w danej firmie, których celem jest zachęcenie potencjalnych pracowników do wzięcia udziału w procesie rekrutacji. Co jeśli przedsiębiorstwo, dział personalny, dwoi się i troi, aby wypaść lepiej od konkurencji, a liczba CV i odpowiednich osób jest nadal niesatysfakcjonująca? Może problem leży gdzieś indziej?

Jak możemy dowiedzieć się z badań zamieszczonych na portalu praca.pl, 55% osób biorących udział w ankiecie przyznało, że nie przychodzi na wcześniej umówioną rozmowę kwalifikacyjną, natomiast 44% z nich nie informuje o tym potencjalnego pracodawcy. Niewątpliwie takie zachowanie jest nieprofesjonalne i wielu pracodawców nie chciałoby mieć już do czynienia z takim kandydatem. Trzeba przeanalizować powody i zastanowić się dlaczego ci kandydaci nie zjawiają się na spotkaniu?
Jednym z powodów jakie zostały podane była lepsza propozycja pracy, natomiast czynnikiem, przy którym warto się zatrzymać, było zrezygnowanie z kandydatury z powodu złej opinii o pracodawcy.

Opinie w sieci

W Internecie portali dotyczących opinii o pracodawcach jest już sporo, jedne są mniej znane, inne wręcz przeciwnie i potrafią pozycjonować się wyżej niż strona internetowa pracodawcy. Portal praca.pl i na ten temat przeprowadził badanie, z którego możemy odczytać kilka istotnych danych.
Aż 86% kandydatów sprawdza opinie o przyszłym pracodawcy, 33% z nich nie chciałoby pracować u pracodawcy ze złą opinią, 53% zrezygnowałoby z kandydatury, gdyby opinie okazały się wiarygodne, a 88% internautów ufa opiniom w Internecie i nie weryfikuje ich prawdziwości. Niestety na takich portalach ciężko zweryfikować, czy opinia ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, czy to zwykła plotka. 
Jak powszechnie wiadomo ludzka mentalność działa tak, że jeżeli coś się nie podoba, coś nas zawiedzie, to chcemy wyżalić się i wyrazić swoją negatywną opinię do znajomych czy właśnie w Internecie, a jeśli coś jest w porządku, nie odczuwamy potrzeby by o tym mówić. Nierzadko bywa tak, że ludzie nie zachowują granicy dobrego smaku i konstruktywnej krytyki, a komentują w sposób wulgarny i oczerniający. „Mobbing!” „Wyzysk” „Prezes to…” „Traktują ludzi jak śmieci” „Zmuszają do nadgodzin!” „Nie wypłacają obiecanej premii, oszuści”, „Banda złodziei”, „Kołchoz” ,„Obóz pracy” „Traktują pracownika jak niewolnika” – takie epitety działają na nas jako potencjalnych pracowników. Wówczas w głowach zapala się „czerwona lampka”, która staje się ostrzeżeniem, że może jednak warto poszukać innego ogłoszenia. Zwłaszcza wtedy, kiedy takie komentarze są powielane bądź poparte przez innych użytkowników portalu. Przecież nikt nie chce być mobbingowany, traktowany jak niewolnik i poniżany. 

Zminimalizować straty

Od pewnego czasu w Polsce rośnie świadomość znaczenia Employer Brandingu, wewnętrznego jak i zewnętrznego.
Wewnętrzny skupia się na podnoszeniu zadowolenia obecnych pracowników firmy i zminimalizowania rotacji wewnątrz firmy. Zewnętrzny skupia się właśnie na kandydatach. Głównym celem tych działań jest zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy wśród pracowników, kluczowych kandydatów. Do najważniejszych działań EB należą: bogaty system motywacyjny i dodatkowe świadczenia (Multisport, wczasy pod gruszą, opieka medyczna), konkursy, wyjazdy integracyjne.
Pozostaje jednak pytanie – jak to zareklamować kandydatom skoro większość firm proponuje podobne benefity? Można działać samodzielnie i budować Markę pracodawcy na własną rękę. Innym, równie dobrym, rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy zewnętrznej, która profesjonalnie zajmuje się realizacją strategii EB. Firmy takie mogą stworzyć dla pracodawcy indywidualny plan działania i realizować go, a także „pilnować” jego marki w sieci i niszczyć w zarodku praktyki czarnego PR-u, które mogłyby zaszkodzić przedsiębiorstwu. Według badań, aż 86% pracodawców uważa, że posiadanie strategii employer brandingowej wpływa na łatwość przyciągania kandydatów do firmy.  200% – o tyle według badań przeprowadzonych przez firmę Glassdor, wzrasta szansa na zatrudnienie wartościowych, czyli niezawodnych i efektywnych pracowników w firmach inwestujących w employer branding. Przeprowadzano badania, które objęły prawie 400 firm. W raporcie firmy doradczej HRM Institute co piąta firma stwierdziła, że przyczyną trudności z pozyskaniem właściwych kandydatów do pracy jest jej wystarczająco atrakcyjny wizerunek jako pracodawcy.  

Case Study

Spółka LPP zaznacza, że aktywność firmy w obszarze EB ma charakter długofalowy. LPP wspiera pracowników chociażby w realizacji sportowych pasji (zakupili nawet służbowe rowery), opiece nad dziećmi, które mogą korzystać z wakacyjnych kolonii.
PKO BP wśród swoich działań ma m.in. trzymiesięczną Akademię stażową z nowych technologii, a przy rekrutacji niestandardowo zaprosili kandydatów do escape room.
Lidl postawił na poprawę warunków pracowników już pracujących, a także opublikował serię filmików, w których obecni pracownicy wypowiadali się o pracodawcy ukazując jasne warunki pracy.
Heineken „Go place” – kandydaci wypełniają krótki Video Quiz przekazując tym samym informacje o środowisku pracy w jakim chcą się zatrudnić.
W dobie ogromnej konkurencji trzeba zadać sobie pytanie czy jesteśmy w stanie wdrożyć takie działania, które spowodują zwiększenie napływających CV i rozpoznawalności naszej marki, czy też pozwolimy, aby nasze ogłoszenia przepadły w gąszczu innych dużo ciekawszych i bardziej atrakcyjnych ofert naszej konkurencji.

Source:

https://www.praca.pl/centrum-prasowe/komunikaty-prasowe/umowieni-kandydaci-nie-przychodza-na-rozmowy-kwalifikacyjne_cp-1814.html https://www.praca.pl/centrum-prasowe/komunikaty-prasowe/86-kandydatow-sprawdza-opinie-o-pracodawcy-w-internecie_cp-683.html https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/employer-branding-co-oznacza-pojecie-employer-branding
https://hrpolska.pl/hr/rekrutacja-i-selekcja/rekrutacja-2-0-czyli-czego-oczekuje-pracownik-a-co-moze-zaoferowac-pracodawca
https://www.parkiet.com/Parkiet-PLUS/308199993-Zadbac-o-marke-na-rynku-pracy.html
https://hcmdeck.com/blog/employer-branding-w-wykonaniu-lidl-heineken-i-ikea-3-inicjatywy-eb-ktore-musisz-poznac/
http://brenewal.pl/ – zdjęcie 1
http://brenewal.pl/marketing-produktowy/ – zdjęcie 2